Vi nævnte på generalforsamlingen, at vi havde fået lavet en analyse af vandet i vores egen pumpe - før vandet blandes med andet vand. Resultatet blev efter generalforsamlingen - og efter opfordring fra denne - lagt op sammen med det øvrige materiale fra generalforsamlingen. (Vandanalyse August 2025)
Alle ejere i Villa Collina er velkomne til at hente vandet ved pumpehuset. Der er en lille hane, som gartnerene benytter og den kan sagtens benyttes. Vi arbejder på at lave en bedre løsning, som vi forventer vil være klar inden sommerferien. ligesom vi vil få lavet en årlig prøve sidst i juni når vi alligevel skal have analyseret poolen.
For dem, som ikke forstår at læse resultatet, har "vores egen kemiker", Lars Chr Nielsen i nr 102 givet analysen følgende bemærkning:
"Jeg har nu haft lejlighed til at studere analyseresultater af vores egen vandboring. De er meget flotte. Der blev oplyst på GF at nitrit/nitrat var under det målbare 0,05 mg/l, hvilket er korrekt.
Nikket og manganindholdet skyldes den lerholdige undergrund og et iltfrit miljø hvilket bevirker at disse opløses af vandet når det trænger igennem undergrundslagene oppe i bjergene. De er på ingen måde skadelige i de koncentrationer som man har målt."
Dagen efter fik vi så en mail fra Lars Chr. med følgende indhold:
"Har I for øvrigt lagt mærke til at flaskevand i Italien har et indhold på 0,7 til 6,2 mg/L nitrit/nitrat. Apropos diskussionerne omkring nitratindhold i drikkevand hvor man taler om en nedre grænse på 5 mg/L i DK"
Læg dertil de microplast rester som der altid er i vand fra plastik flasker.
Jeg har selv købt glasflasker med patentprop, som jeg benytter til at hente vand i.
Sidst skal det dog bemærkes, at bestyrelsen ikke opfordrer til at drikke vandet, men enhver ejer gør sine egne overvejelser.
På bestyrelsens vegne
Kristian